zaterdag 8 maart 2008
stage - dag 2
Vandaag moesten we slechts een uur later op school zijn. We begonnen om 9.15 met het bezoeken van de verschillende klassen waar het project van graad negen door ging. Ze werken rond verschillende continenten. Iedere klas heeft een eigen continent (Europa, Azië, Amerika en Afrika). De invulling van het project wordt volledig aan de leerlingen overgelaten. Elke klas kiest uit zijn continent 2 landen die ze verder belichten. Ze maken een grote kaart van het land. Ze zoeken ook de belangrijkste gegevens op zoals bevolkingsaantallen, hoofdsteden, belangrijke gebeurtenissen enz. Ze decoreren de klas naargelang hun continent. Zo is er in Amerika een heel mooie “walk of fame”, Afrika heeft zijn jungle, enz. Na deze klassen bezocht te hebben, hebben we nog de les “PO” bijgewoond. Dit vak hebben ze hier tot ze 16 jaar zijn. Ze hadden een doorlopende opdracht rond “Piccaso”. Ze zijn begonnen met een foto van zichzelf om tot een abstract geheel te komen. Ze verknipten eerst de foto, nadien kleefde ze de stukken opnieuw samen maar de plaats klopte niet volledig. Van deze collage maakten ze dan een eerste schets. Deze hebben ze vervolgens verder moeten verfijnen om nadien een definitieve tekening te maken. Deze werd met gewone kleurpotloden ingekleurd. Diegene die klaar waren met dit gingen naar de kleiklas. Daar moesten ze hun schets omzetten in een kleiwerk in reliëf. Nadien hebben we een klas vergezeld naar de krant in Stavanger. Het was niet een gewoon bezoek aan de krant maar een interactief spel. Ze waren reporter voor een dag. Eerst oefende ze in drie groepjes van drie personen het spel. Ze hadden elk een thema (sport, criminaliteit, cultuur). Nadien werd dit even besproken en kregen ze de finale opdracht. Nu had elke groep hetzelfde nieuwsfeit om rond te werken. Een helikoptercrash op een boorplatform in de Noordzee. Ze moesten de beste foto’s zoeken om op de voorpagina te zetten samen met de beste titel en tekst. Ze moesten alle feiten verzamelen en filteren op correctheid van bronnen e.d. Dit was een competitie tussen de groepen om het beste voorblad te krijgen. Achteraf werd elke voorblad besproken en geëvalueerd. Dit was zeer leerrijk voor de leerlingen. Na dit rollenspel hebben ze veel meer bijgeleerd over hoe het werkt op een krantenredactie en het nodige veldwerk dat er bij komt kijken.