Vandaag begon de dag met een Noorse les. Daarin werd verder rond kranten gewerkt. De school kreeg van de lokale krant voor deze week gratis exemplaren. Dit doet de lokale krant voor alle scholen in de regio. Ze krijgen 1 week gratis exemplaren en mogen een bezoek brengen aan de interactieve opstelling. De leerlingen werden in groepen ingedeeld en moesten vervolgens artikels opzoeken. Ze moesten het beste artikel voor elk van volgende thema's opzoeken: lokaal nieuws, nationaal nieuws, internationaal nieuws, sport, cultuur,... Hiervoor kregen ze het resterende deel van het lesuur de tijd. De volgende les zouden ze dit afwerken en elke groep zou zijn gekozen artikels naar voor brengen. Er waren 5 groepen, onder deze groepen waren kranten van maandag en woensdag verdeeld zodat er ook zeker verschillende nieuwsitems aan bod zouden komen.
Het volgende lesuur volgde we geen les maar kregen we de kans om Noorse schoolboeken in te kijken. Daaruit bleek dat voor natuurwetenschappen (biologie, fysica en chemie is hier tot ze 16 jaar zijn samengebundeld) enkele gelijklopende onderwerpen hadden. Doordat het gebundeld was in enkele uren was het niet enorm uitgebreid. De boeken waren opgebouwd met theorie met veel goede prenten en schema's. Nadien kreeg je wel pas verschillende proeven aangerijkt die je kon doen bij het thema (het werd achteraf gedaan).
Nadien heb ik ook echt een les natuurwetenschappen bijgewoond. Meestal blijven de leerlingen in hun vast leslokaal. Ze gaan enkel naar het wetenschapslokaal als ze een proef gaan doen. Tijdens de les die ik bijwoonde was er een synthese van de leerstof die ze reeds hadden gezien. De leerlingen kregen verschillende mogelijkheden aangerijkt om dit te doen. Na de klasikale bespreking werd een transparant met de samenvatting geprojecteerd. De meeste leerlingen schreven dit over. 1 leerling nam iedere dag zijn laptop mee naar school en typte alle informatie direct op zijn computer. Ook hadden de leerlingen de keuze om de transparanten van "It's learning" te halen. It's learning is een digitaal leerplatform dat gebruikt wordt door de Noorse scholen.
Vervolgens hebben we met onze mentor nog wat verdergepraat over het Noorse schoolsysteem en na de middag hebben we de generale repetitie van het slotmoment van het project van graad 9 bijgewoond. De klassen waren ondertussen volledig in thema. De dansjes en toneelstukjes moesten nu nog allemaal na elkaar geoefend worden. De ouders zouden immers alles later op de dag komen bekijken. Het was soms nog een beetje chaotisch, je merkt dat sommige echt nog veel ondersteuning nodig hebben in dingen. Maar er zaten ook vele mooie dingen tussen. Daarmee zat onze dag erop.