zaterdag 26 april 2008

niveauverschil

Tijdens de laatste 2 dagen merkte ik duidelijk het niveauverschil tussen de leerlingen. Ik heb op donderdag 2 uurtjes van een wiskundeles bijgewoond. Daarin gingen ze aan de slag met een aantal vraagstukken. Het was eigenlijk vaak niet meer dan procentberekening e.d. Maar voor sommige was dit nog wel te hoo gegrepen. Ze moesten deze oefeningen in Ecxell maken. Bij sommige lukte het totaal niet en ik vroeg hoe ze de procent zouden berekenen van een getal met enkel papier en pen. Hier wisten ze geen antwoord op te geven. Doordat de taak op de computer was kwam er nog een moeilijkheid bij. Al hun computervaardigheden leren ze buiten de school, informaticalessen kennen ze hier niet. Toen ik vroeg of ze al met Excell hadden gewerkt was het antwoord dat ze dat al eens hadden gedaan. Als ik dan vroeg van: "Je kan er dus mee werken?". Was het antwoord neen. Dit merkte ik ook. Ze voerden alles volledig manueel in, formules werden niet gekopieerd, ze haalden geen voordeel uit het programma doordat ze het gewoonweg niet konden gebruiken. Het ging zelfs nog trager vooruit dan met pen en papier. Het nut van het programma was hen ook niet echt duidelijk. Ook tijdens natuurwetenschappen werd duidelijk dat er een immens verschil was. De klas is eigenlijk een normaal lokaal met banken en stoelen (heel lage versie dan nog) in plaats van de gebruikelijke hogere tafels. Er waren enkele kasten met een beetje materiaal en voor de rest nog een bijlokaaltje waar dingen (bv. verdund zwavelzuur e.d.) nog beter afgescheiden konden bewaard worden. Er zijn ook niet veel leerkrachten die dit vak willen geven en als ze het dan al geven is hun vakkennis soms miniem. Zo vroeg een leerkracht natuurwetenschappen aan een collega wat nu eigenlijk een molecule was.
Toch vragen de Noren zich nog steeds af waarom hun onderwijs zo slecht scoort in internationale vergelijkingsstudies (voor diegene dat er iets van weten: de Pisatest). Niet moeilijk dat wij Belgen makkelijk onze ogen opentrekken van wat er gebeurd. Maar er zijn ook leuke dingen aan verbonden. Zo waren enkele meisjes in de klas waar ik de meeste observaties en participaties bij heb zo enthousiast om een cake te bakken voor tijdens de Noorse les, zodat er vrijdag 2 cakes waren in de klas. Ik was op dat moment in een andere klas aanwezig maar toen ik 's middags de leraarskamer binnen kwam lag er van elke cake een stuk op mij te wachten voor te proeven. En het was enorm lekker.