zaterdag 5 april 2008

Steineronderwijs

Deze middag stond er een bezoek aan de steinerschool van Stavanger op het programma. Deze school bestaat sinds 1980 en heeft sinds 1990 zijn vaste locatie vlak bij mijn kot. Het is een opmerkelijk gebouw met zijn eigen speciale architectuur. Zo speciaal dat architectuurstudenten van overal op studie naar hier komen om het gebouw toch een te kunnen zien. We kregen eerst een korste, goede introductie op het steineronderwijs gevolgd door meer uitleg over de school zelf en hoe de school functioneerd. Naar Noorse normen is dit een unieke school. Er is een kleuterschool (onafhankelijk van de rest van de school maar deze volgt dezelfde pedagogie). Vervolgens is het de gehele school waar lager onderwijs en secundair (zowel lagere graden als de hogere) samen zitten. Je kan hier dus van je 1 jaar tot als je 19 bent naar school gaan. De meeste doen hun laatste drie jaar vaak in een andere school om meer mensen te leren kennen. De school zelf heeft van ieder jaar 1 klas. Ieder jaar heeft zijn eigen klas die aangepast is aan de noden van die leeftijd. Aangepast interieur, vormgeving, kleuren en dat allemaal op natuurlijke weize. De school is eigenlijk nog vollop in aanbouw. Er zijn nog vele dingen die moeten gebouwd worden maar zoals zo vaak is er daar het geld niet voor. Deze school is ook maar voor 85% gesubsidieerd t.o.v. de andere scholen die 100% subsidie krijgen. We hebben aan de hand van de leerlingen hun zelfgemaakte handboeken een idee van alles gekregen. Het is een heel eigen methode van lesgeven maar het is op een verhelderende en duidelijke manier weergegeven. Er zijn enkel handboeken voor de talen (Engels en Duits en dit al vanaf 7 jaar!!) en lezen in de Noorse taal. Voor sommige was het raar om zonder handboeken te werken. Zo waren de Tsjechen echt van je moet toch een handboek hebben. De leerkracht werkt altijd met 1 boek. Wat in mijn ogen heel beperkend is want 1 boek kan nooit alles omvatten. Je bent dan enkel bezig met wat u voorgeschoteld is door de uitgever. Op deze manier ga je meerdere bronnen en boeken raadplegen en krijg je een beter en algemener beeld. Je kan dan het beste van alles combineren en in je les stoppen. Uiteindelijk hebben we nog snel door de school gewandeld om een compleet beeld te krijgen. De speelplaats was heel ruim en ingericht met veel natuurlijke speelmogelijkheden. De klas voor de jongste groep hebben we ook nog te zien gekregen. Deze was veel kleiner en intiemer dan de klassen voor de oudste groepen. Het was een intressante uitstap.