Voor de helft van de tiende graad staat er morgen een examen wiskunde op het programma. Daarvoor mochten ze vandaag de hele dag voorbereiden op school. Iedereen ging al snel aan het werk maar enkele meisjes die niet geïntresseerd zijn in wiskunde waren al snel afgeleid en met andere dingen bezig (haar goed leggen, nagels bijwerken, enz). Ze even aan het werk zetten help niet, ze zijn dan ook heel zwak in Engels en niets intresseert hun. Dat er morgen een examen te wachten staat merk je niet aan hen. De andere waren meer gestresseerd en nog druk aan het vragens stellen. Ik hielp ook enkele mensen verder (vooral dan met de Excell oefeningen). Verder heb ik nog de sportles van 10C bijgewoond waarin ze handbal speelden. Sommige leefden hen iets te veel in en waren altijd maar aan het klagen over fouten tegen hen maar zorgden zelf voor enkele zwaardere fouten. Toch werd het nog een spelletje maar de uitslag van 14-27 vonden sommige niet zo leuk. Desondanks hebben ze goed gespeeld en bouwden ze mooi op. Handbal is een sport dat hier leeft en je merkt dit. Vele hebben er wel wat ervaring in. Iedereen is er snel mee weg en natuurlijk zijn er enkele (voormalige) speelsters. Deze kan je er snel uitpikken. Na de les kwam ineens 1 van de leerlingen af. Ze dacht dat het vandaag ook vrijaf was. Ze had het papier "verkeerd" gelezen. Vandaag was er vrij indien de andere examen Engels hadden (wat niet zo was). De laatste 2 uur was ze dan toch in de les. Na nog een uurtje hulp te hebben geboden ben ik een laatste keer naar 10C gegaan. Ze hadden een les Engels en vanaf nu ligt de focus op praten. Ik had nog een kleine taboe die ik door tijdsgebrek niet in een andere klasgroep had kunnen doen. De eerste reactie was altijd dat het moeilijk was en ze wisten niet altijd goed hoe te beginnen. uiteindelijk was het een goede oefening voor hen. Ze lazen de woorden, dachten na en probeerden het anders te omschrijven in het Engels. De meeste konden na een korte bedenktijd in een tweetal zinnen het woord omschrijven. Uiteindelijk kunnen ze meer dan dat ze denken. Het was een goede denkoefening voor diegene die vooraan stond, en een luisteroefening voor de rest van de klas. Nadien kwamen ze in paren aan bord praten over een onderwerp dat ze dan pas kregen opgegeven. Dit zullen ze ook moeten doen indien ze mondeling Engels examen hebben. Niet iedereen was niet altijd tevreden over zijn onderwerp. Toch hebben de meeste toch nog wat kunnen praten. Toch moeten ze wat meer training krijgen in het (durven) praten. Dat er nu internationale studenten aanwezig waren was uiteindelijk een oefening voor sommige maar ze dierven nog al te makkelijk in het Noors praten.
Na de les wenste ik hen nog het beste voor de examens die komen en in hun verdere studies in het hoger secundair. Natuurlijk zei ik ook dat het tof was om in de klas te mogen staan doordat het een toffe groep was met veel pottentieel en onderlinge sfeer. Dat ik dit deed is omdat ze morgen enkel 1 uurtje aanwezig moeten zijn op school (na het examen van de andere 2 klassen). Door dit examen is er voor mij in de 10de graad niet veel werk maar ik mag de negende jaars vergezellen tijdens hun wandeling langs het strand. Een leuke manier om mijn stage te beëindigen. Zeker als je weet dat er op het einde van de dag nog een BBQ op het programma staat. Het zal een lange maar niet zo stresserende dag worden. Onderweg zal ik mogelijk nog op posten moeten staan tijdens oefeningen die ze doen. Maar morgen meer hierover.